De eerste week in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Adriaan en Marieke - WaarBenJij.nu De eerste week in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Adriaan en Marieke - WaarBenJij.nu

De eerste week in Ghana

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Adriaan en Marieke

12 Februari 2014 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Het is al weer ruim een week geleden dat we vertrokken richting Ghana, maar dan nog de update van de afgelopen weken!
Onze vliegreis verliep goed, we vlogen eerst naar Marokko, moesten daar drie uur wachten en vervolgens vlogen we door naar Togo, daar konden we blijven zitten en toen nog een half uurtje vliegen naar Accra, Ghana.
Daar werden we opgehaald door de organisatie die ons naar onze kamer brachten. We hebben s nachts gevlogen en kwamen rond 5u in de ochtend aan, dus eerst hebben we even geslapen en rond 9u kregen we ontbijt.
Verder zijn we die dag naar het winkelcentrum gegaan en verder lekker op het strand gelegen. 's Avonds uit eten geweest en toen zijn we gaan slapen.
De volgende ochtend weer vroeg op, want om 7u zou onze bus naar Tamale vertrekken, een busreis van zo'n 12u als er niets gebeurd onderweg (lekke band of zo).
Onze bus vertrok uiteindelijk pas om 8u, maar verder hebben we een goede reis gehad. We hebben drie tussen stops gemaakt en door de reis krijg je gelijk een goede indruk van de omgeving en het land. De bus was voorzien van airco en dvd, helaas draaide er alleen maar Ghanese films, niet te verstaan voor ons!
's avonds kwamen we om 8u aan, dus we hebben niks tegen gehad. We werden opgehaald door de organisatie en naar kantoor gebracht. Op kantoor hebben we ook de eerste twee nachten geslapen. Die twee dagen hebben we een rondleiding door de stad gehad, heb stadion bezocht en zijn we fietsen gaan halen. Op donderdag middag gingen we naar ons gastgezin in de compound.
Het was wel even winnen in het begin... Een compound is de meest primitieve manier van wonen hier. Een lemen hutje, zonder gas water licht. Maar goed hier hadden we zelf voor gekozen.
We hebben trouwens een leuk gast gezin, bestaande uit een moeder en vader, een oma (de moeder van de vader) en zeven kinderen waarvan de jongste 4 is en de oudste 22 jaar. Het is ook een van de weinige Christelijke gezinnen, want de meeste mensen hier zijn moslim.
We hebben een eigen hut, met een tweepersoonsmatras op de grond (niet echt een dik matras, maar het is altijd beter als gewoon op de grond slapen) en verder staat er nog een stoel en een tafeltje in. Ook is er achter in de hut een verlaging, dit is onze douche, wasbak en teven ons toilet om te plassen. Voor de grote boodschap is er een veldje, waar alle gezinnen in de buurt gebruik van maken.
Het klink heel primitief, maar als je hier de wc's zit dan is het soms ook wel fijn om gewoon in een veldje te gaan zitten :).
We krijgen eten van ons gast gezin, 's ochtends brood (zonder beleg) en thee en 's avonds iets van rijst, spagetti of gecombineerd in een soort tomaten sausje met een gekookt ei. Groenten en vlees hebben we nog niet gehad in ons gezin. Wel al een keer jam, dat is een soort droge aardappel, best goed te eten en een keer iets anders dan rijst!

Wat betreft ons werk, Adriaan werkt op de Kidz Active school en doet hier allerlei kleine klusjes. Hij heeft het erg naar zijn zin, maar word tijdens zijn werk wel vaak afgeleid door de kinderen die komen kijken en de nodige aandacht vragen.
Ik werk bij St. Lucy Policlinical, dat is een klein ziekenhuisje, Katholiek, waarin ze zwangerschap, bevalling en kraamperiode doen onder andere. (Ook hebben ze stukje oogzorg, soort consultatiebureau, opname kamer met drie bedden en nog iets van basiszorg).
Ik heb tot nog toe twee bevallingen gedaan de afgelopen drie dagen dat ik er ben! Maar het gaat hier wel een beetje anders dan bij ons.
Zo zijn de materialen wel steriel, maar ze pakken ze gewoon met een onsteriele tang om ze klaar te leggen. Pijnstilling kennen ze hier niet, en begeleiding ook niet. De vrouw komt binnen en wij doen eigenlijk alleen de bevalling. De vrouw van vandaag moest overgeven en dit moest haar eigen familie opruimen. Ook na de bevalling let de eigen familie op de vrouw, en kijken ze hier niet echt meer naar haar om. De familie zorgt voor water en dergelijke.
Ook het tijdstip van geboorte weten ze niet echt, er hangt een klok maar die batterij is leeg dus achteraf, als alles schoon is, behalen ze het tijdstip.
Ook controleren ze niet of de placenta wel compleet is. Owh en vliezen breken deden ze vandaag met een kocher, beetje vrouw onvriendelijk, maar ik zal morgen mijn vliezenbreker, die ik gekocht heb voor hier, meenemen, kunnen ze die in het vervolg gebruiken.
Owhja en ze doen ook aan begeleiden met borstvoeding, kind gaat aan de borst, als het kind niet hapt dan slaan ze even op zijn billen tot het gaat huilen en zijn mondje opend en dan leggen ze het aan de borst. Ja als je het opschrijft klinkt het nog wel erger dan het is, het valt op zich wel mee maar ze doen het gewoon anders.
Naast bevallingen heb ik al heel wat zwangerschapscontroles gehad. Gaat hier ook een beetje anders. De fundus (baarmoeder hoogte) word gemeten en als deze bijvoorbeeld 25 cm is, dan is de vrouw 25 weken zwanger... Vrouwen komen ongeveer om de vier weken, als ze al komen, en er worden telkens wel controles gedaan, maar er word vervolgens niets met die gegeven gedaan. Ook gingen ze gister, dinsdag, echo's maken maar toen viel de stroom weer eens uit. Die vrouwen zaten al vanaf 7u te wachten, om 11u komt de dokter (er is 1 dokter voor het hele ziekenhuisje en volgens mij is hij geen gynaecoloog maar goed) voor de echo, valt de stroom uit en zegt hij dood leuk tegen de vrouwen, nou we moeten maar bidden dat de stroom het weer gaat doen en anders moeten jullie morgen maar terug komen. Hoef je bij ons niet te proberen zoiets!
Uiteindlijk deed de stroom het weer en heeft hij toch de echo's gemaakt, maar hij weet gewoon niet goed hoe die het moet gebruiken. Hij meet de lengte van het hoofd, print dit ook uit en gaat vervolgens met een schijfje kijken hoe ver de vrouw zwanger is. Vervolgens word er ook weer niks met die informatie gedaan, want het aantal cm geeft de zwangerschapstermijn aan...
Maar wel leuk om mee te maken! Waarschijnlijk ga ik volgende week ook met een eerstelijns verloskundige mee langs de mensen thuis en ik mag nog een keer met een ziener mee. Dat is een vrouw die aan Voodoo doet en kan zien of de baby goed of slecht is. Ik geloof er absoluut niet in, maar vind het wel leuk om eens te zien!

Zo dat was in het kort onze week, ik wilde foto's oploaden, maar dat lukt helaas niet vanuit hier (het internetcafe) dus die volgen thuis!
Vant weekend gaan we trouwens naar Wa, nijlpaarden kijken en in een boomhut slapen. Ik hoop volgende week weer een update te kunnen doen! We hebben het in iedergeval erg naar ons zin.
Adriaan is zondag ziek geweest, overgeven en veel slapen, maar dat komt volgens mij omdat hij zaterdag bij het zwembad de hele dag in de zon heeft gezeten zonder zich in te smeren, maar voor de rest zijn we beiden nog kern gezond!

Groetjes van ons!

• 13 Februari 2014 - 21:15

Martha Immink:

Lieve Adriaan en Marieke,
    wat een prachtige belevenissen kunnen jullie al vertellen. We hopen dat het zo verder kan gaan. Geniet er van en laat maar gauw weer wat van je horen. Adriaan, mooi dat je belde. Over enkele dagen probeer ik jullie eens te bellen. We zullen zien of het lukt.
    Hartelijke groeten van pap en mam Immink.

• 14 Februari 2014 - 22:29

Ben En Ria:

hallo Mwarieke Adriwaan
    Hebben jullie reisverslag gelezen en heeft ons wel benieuwd gemaakt naar de foto s
    zoals aan jullie namen te zien ,zijn wij al Ghanees aan t oefenen
    wij vanavond lekkere echte Hollandse stampot gehad (lijkt hier wel herfst)
    zal Adriaan tegen vallen in zo n bed inplaats van smeedijzeren bed
    je vind het toch niet erg he dat ik paar gaten in de muur heb geboord?
    wij nu lekker onderuit met drankje
    groetjes tot volgende keer bye bye

• 15 Februari 2014 - 14:58

Suzanne:

Hallo vrijdagavond vriendjes!!
    Wat leuk om dit te lezen! En fijn dat het jullie goed gaat!
    Ik houd jullie blog in de gaten :-)
    Werk ze nog!
    Hartelijke groet van de zandkuuln!!

• 15 Februari 2014 - 17:21

Bert En Anouk:

Wat leuk om te lezen! Marieke, lijkt me bizar om alles zo anders mee te maken zoals je dat hier gewend bent . Heel veel plezier en succes nog verder.

• 16 Februari 2014 - 15:35

Harald:

Hey buurtjes mooi dat het goed gaat daar en leuk om jullie belevenissen te lezen en zo een beetje op de hoogte te blijven. Heel veel plezier en succes nog de komende tijd

• 18 Februari 2014 - 22:29

Diny :

Wat een mooi reisverslag !! Wat en geweldige ervaring voor jullie!! Geniet maar heel bewust van alles .

Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal ! Heel veel liefs !!!!!!!!!!!

• 20 Februari 2014 - 16:46

Isis:

Hoihoi,
    Zie nu deze update pas, dacht al waar blijven de verhalen. Heel gek. Maar super leuk om te lezen :p. Heel veel plezier. Kijk uit naar alle volgende verhaaltjes!

Xx Ies